Svako
svjetlosno
polje
se sastoji
od amplitudne
i fazne
raspodjele,
gdje u
amplitudnoj
raspodjeli
dominira
informacija
o obliku
objekta
dok u
faznoj
raspodjeli
dominira
informacija
o položaju
objekta
u prostoru.
Budući
da fotoosjetljivi
mediji
bilježe
samo intenzitet
svjetlosti
(kvadrat
modula
amplitude),
a ne i
fazu,
standardnim
"slikanjem"
objekta
gubi se
njegova
trodimenzionalnost
pa je
potrebno
faznu
informaciju
pretvoriti
u variranje
intenziteta.
To se
postiže
korištenjem
koherentne
svjetlosti
te zapisom
interferencije
svjetlosti
koja dolazi
s objekta
i svjetlosti
koja direktno
pada na
fotografsku
ploču.
;
Svaka
točka
zabilježenog
interferencijskog
uzorka
ovisi
o amplitudi
i fazi
valne
fronte
objekta.
Obrađena
fotografska
ploča
koju nazivamo
hologram
(potpun
zapis),
nosi potpunu
vizualnu
informaciju
o trodimenzionalnoj
sceni.
Ta informacija
je u kodiranom
obliku,
tako da
na samom
hologramu
nije direktno
vidljiv
snimak
scene.
Zapravo,
hologram
je difrakcijska
rešetka,
ali isto
tako i
prozor
kroz koji
promatramo
scenu.
Gledajući
kroz hologram
vidimo
nepostojeću
trodimenzionalnu
scenu
veoma
realistično.
Mičemo
li glavu
lijevo-desno
ili gore-dolje
razni
dijelovi
scene
postaju
vidljivi
ili pak
skriveni.
Metodu
"preslikavanja
bez leće"
otkrio
je D.
Gabor
u želji
da poboljša
povećanje
i rezoluciju
elektronskog
mikroskopa.
Medutim,
zbog neadekvatnosti
izvora
(duljina
koherencije
<<
1 mm),
a posebno
zbog kolinearnosti
interferirajucih
snopova
(prekrivanje
svih članova
u području
rekonstrukcije
objekta),
njegovi
hologrami
nisu bili
u stanju
zabilježiti
i rekonstruirati
trodimenzionalne
objekte.
Interes
za holografiju
je naglo
splasnuo,
da bi
zahvaljujući
novim
izumima
početkom
60-tih
opet oživio.
Prvo su
E. Leith
i J. Upatnieks
riješili
problem
prekrivanja
članova
rekonstrukcije
uvodenjem
vala nosioca
- referentnog
snopa
pod kutem
u odnosu
na objektni
snop.
Tako snimljen
hologram,
osvijetljen
originalnim
referentnim
snopom,
daje rekonstrukciju
objekta
odvojenu
prostorno
od ostalih
difraktiranih
članova.
Zatim
je uslijedio
razvoj
lasera
- snažnog
izvora
koherentne
svjetlosti
koji je
omogućio
zapis
i rekonstrukciju
valne
fronte
trodimenzionalnih
scena
znatnih
prostornih
dubina.
U
isto vrijeme
Y. Denisyuk
razvio
je tzv.
"holografiju
bijele
svjetlosti",
tehniku
sličnu
Lippmanovoj
fotografiji
u boji.
U njegovoj
tehnici
referentni
i objektni
snop dolaze
na fotoploču
sa suprotnih
strana,
formirajući
zacrnjenja
difrakcijske
rešetke
paralelno
površini
emulzije.
Takvi
refleksijski
hologrami,
osvijetljeni
točkastim
izvorom
bijele
svjetlosti
(kao što
je npr.
Halogena
lampa)
biraju
dovoljno
uzak pojas
valnih
duljina
za kvalitetnu
rekonstrukciju
valne
fronte.
Najznačajnija
primjena
holografije
je holografska
interferometrija,
otkrivena
gotovo
istovremeno
od nekoliko
istraživačkih
grupa.
Ona je
omogućila
da se
prvi puta
do tada
vizualiziraju
pomaci
hrapave
površine
s točnošću
dijela
mikrometra.
Omogućila
je interferometrijske
usporedbe
valnih
fronta
zabilježenih
u raznim
vremenima.
Dodatno
povećanje
osjetljivosti
i točnosti
metode
postignuto
je heterodinim
tehnikama
i digitalnom
phase
stepping
tehnikom.
U podrucju
trodimenzionalnog
"displaya",
Benton
je izumio
dugin
hologram,
transmisijski
hologram
koji se
žrtvujući
vertikalnu
paralaksu
mogao
rekonstruirati
pomoću
bijele
svjetlosti.
Dugina
holografija
potakla
je razvoj
novih
metoda
za višebojno
i akromatsko
preslikavanje
i holografski
stereogram
u bijeloj
svjetlosti.
Bilježenje
i rekonstruiranje
valne
fronte
Metoda
bilježenja
i rekonstruiranja
valne
fronte
prikazana
je animacijama.
Prva animacija
prikazuje
snimanje
holograma.
Laserski
snop je
podijeljen
na snop
koji direktno
pada na
fotoploču
(referentni)
i snop
kojim
osvjetljavamo
objekt
(objektni).
Manipuliranjem
snopova
optičkim
elementima
(zrcala,
leće,
širitelji),
dovodimo
ih do
fotoploče.
Fotoploča
bilježi
interferenciju
referentnog
snopa
i objektnog
snopa.
Optički
putevi
izmedu
referentnog
i objektnog
snopa
moraju
biti jednaki.
Zabilježena
rešetka
je oblika
opisanog
jednadžbom
(4) (Teorija
2).
Difrakcijom
referentnog
snopa
na hologramu
rekonstruira
se valna
fronta
objekta
(donja
animacija).
Sam objekt
vidimo
trodimenzionalno.